Amazon si objednáva stovky nákladných vozidiel jazdiacich na zemný plyn

Spoločnosť Amazon.com Inc objednala stovky nákladných vozidiel jazdiacich na stlačený zemný plyn, keď testovala spôsoby, ako presunúť svoju americkú flotilu od nákladnejších vozidiel znečisťujúcich životné prostredie, uviedla v piatok spoločnosť Reuters.

Pandémia koronavírusu spôsobila v roku 2020 prudký nárast dodávkovej činnosti, pričom objemy nákladných vozidiel v priemere prekročili úroveň roku 2019, zatiaľ čo klesla osobná doprava. Toto zvýšenie cestnej činnosti však znamená väčšie znečistenie, pretože nákladné automobily s ťažkými nákladmi vypúšťajú vyššiu hladinu skleníkových plynov ako osobné vozidlá.

Dopravné spoločnosti budujú svoju stajňu elektrických vozidiel s cieľom znížiť emisie uhlíka. Veľká časť nákladu v krajine sa dodáva prostredníctvom stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidiel, ktoré podľa federálnych údajov USA tvoria viac ako 20% emisií skleníkových plynov v priemysle, aj keď tvoria menej ako 5 % cestnej flotily.

„Spoločnosť Amazon je nadšená zavedením nových udržateľných riešení pre nákladnú dopravu a pracuje na testovaní mnohých nových typov vozidiel vrátane elektrických, CNG a ďalších,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení. Amazon podľa spoločnosti zatiaľ objednal viac ako 700 nákladných vozidiel na stlačený zemný plyn triedy 6 a triedy 8.

V roku 2020 vzrástol predaj internetového maloobchodníka o 38 %; plánuje prevádzkovať uhlíkovo neutrálny podnik do roku 2040. Motory dodávané spoločným podnikom medzi spoločnosťami Cummins Inc a Vancouver vo Westport Fuel Systems Inc sa majú používať pre ťažké nákladné vozidlá spoločnosti Amazon, ktoré premávajú zo skladov do distribučných centier. Podľa zdroja oboznámeného so situáciou si dodávateľ objednal viac ako 1 000 motorov, ktoré môžu pracovať na obnoviteľný aj neobnoviteľný zemný plyn.

Zemný plyn emituje pri spaľovaní približne o 27 % menej oxidu uhličitého v porovnaní s motorovou naftou, uvádza americký energetický informačný úrad. Elektromotory sa pre ťažké nákladné vozidlá považujú za menej životaschopné ako priemerné osobné vozidlá.

V roku 2019 spoločnosť Amazon objednala 100 000 elektrických dodávkových vozidiel od startupu Rivian Automotive LLC. Prvé z týchto dodávok, ktoré sa majú použiť na dodávku na poslednú míľu zákazníkom, sa majú dodať tento rok. Spoločnosť tiež objednala 1 800 elektrických dodávkových vozidiel od spoločnosti Mercedes-Benz pre svoj európsky vozový park.

Zdroj: https://www.reuters.com/article/idUSKBN2A52ML

Prvá výletná loď s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG)

Mardi Gras je prvou výletnou loďou s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG), vďaka čomu patrí k najekologickejším dopravným prostriedkom. Bola skonštruovaná vo fínskom Turku a 24. apríla 2021 sa vydá na svoju prvú oficiálnu plavbu z Floridy do Karibiku.

Hoci rok 2020 výletným plavbám neprial, lodné spoločnosti sa stále predbiehajú v tom, kto ponúkne klientom väčší luxus a vzrušujúcejší program. Loď Mardi Gras je najnovším prírastkom vo flotile spoločnosti Carnival Cruise Line, ktorá do nej investovala miliardu dolárov. Pôvodne mala vody morí a oceánov brázdiť už v roku 2020, vzhľadom na pandémiu koronavírusu sa však tento termín výrazne posunul a prvá plavba je naplánovaná až na apríl 2021.

Rozmery Mardi Gras sú skutočne impozantné. Najväčšie plavidlo spoločnosti má výtlak 180 tisíc ton a na dĺžku meria 340 metrov. Posádka v počte 1745 osôb sa pri plnej obsadenosti bude starať o takmer 6 a pol tisíc pasažierov. K dispozícii majú vyše 2600 kajút a 180 apartmánov v jedenástich rôznych kategóriách.

Na zábavu je určených šesť tematických zón. Srdcom lode je presklené átrium cez tri paluby s výhľadom na oceán a niekoľkými kaviarňami a barmi, kde sa večer konajú rôzne zábavné predstavenia. Francúzska štvrť s atmosférou New Orleans ponúkne niekoľko barov a reštaurácií a predovšetkým tradičný džezový klub so živou hudbou. V La Piazza vzdáva Mardi Gras hold talianskej kuchyni a zónu s názvom Letné vylodenie zas budú vyhľadávať najmä milovníci čapovaného piva a grilovaných dobrôt.

Najväčšiu pozornosť však bude zrejme pútať ihrisko, ktoré ponúka obrovský akvapark s piatimi toboganmi, športoviská (minigolf, basketbal a lanové centrum) a dokonca aj úplnú novinku na zaoceánskych lodiach – horskú dráhu BOLT s dĺžkou takmer 250 metrov a rýchlosť vyše 60 kilometrov za hodinu. Zážitok z adrenalínovej jazdy s výhľadom na more však nie jediný – na tejto dráhe si totiž jazdci môžu prispôsobovať rýchlosť a súťažiť tak medzi sebou.

Zdroj: https://dromedar.zoznam.sk/cl/1000032/2026827/Gigant-za-miliardu–Najnovsia-vyletna-lod-ma-na-palube-horsku-drahu-aj-zonu-iba-pre-dospelych

Prvý úspešný testovací hovor medzi dopravcom SCF LNG a Yamal LNG

Christophe de Margerie, prepravca LNG, ktorý vlastní a prevádzkuje skupina SCF, úspešne dokončil skúšobnú výzvu v dočasnom kotvisku Kildin Vostochny spoločnosti NOVATEK pri ostrove Kildin v Barentsovom mori.

Úspešný testovací hovor a súvisiace operácie v Kildíne sú dôležitým krokom k rozvoju logistiky podporujúcej Yamal LNG, ako aj ďalších potenciálnych projektov NOVATEK v ruskej Arktíde.

Očakáva sa, že kotvisko Kildin Vostochny sa bude používať na prekládku LNG z lode na loď na otvorenom mori z dopravcov LNG Arc7 na konvenčných dopravcov LNG, ktorí potom budú prepravovať LNG ďalej na západ.

Igor Tonkovidov, prezident a generálny riaditeľ skupiny SCF, poznamenal: „SCF sa naďalej aktívne zúčastňuje na rozvoji infraštruktúry s cieľom poskytovať efektívnu a bezpečnú logistickú podporu priemyselným projektom v ruskej Arktíde, čo pomôže uľahčiť rast nákladnej dopravy pozdĺž severnej námornej cesty. Posádka Christophe de Margerie opäť preukázala svoju schopnosť úspešne vykonávať zložité námorné operácie. Je potrebné pripomenúť, že Christophe de Margerie bola prvá loď, ktorá úspešne zakotvila v termináli LNG v prístave Sabetta na polostrove Yamal. Neskôr prepravila prvý náklad LNG vyprodukovaný v závode Yamal LNG a nedávno sa stala prvým veľkokapacitným nákladným plavidlom.“

Zdroj: http://sovcomflot.ru/en/press_office/press_releases/item103512.html

Plánovaný terminál LNG v Nemecku

Využívanie LNG ako paliva v diaľkovej nákladnej doprave je v Európe už nejaký čas boom, v Nemecku sa distribúcia LNG začína len zvyšovať. V porovnaní s krajinami, ako je Španielsko, Taliansko, Spojené kráľovstvo, Holandsko a Čína, stále existuje obrovský potenciál a je potrebné veľa doháňať, pretože podľa predpovede Federálneho ministerstva dopravy a digitálnej infraštruktúry (BMVI) , prepravná kapacita v Nemecku vzrastie do roku 2030 najmenej o 39% v porovnaní s rokom 2010.

„Vozidlá poháňané LNG sú dokonale vhodné na použitie v diaľkovej doprave. Motory poháňané LNG nielen produkujú oveľa nižšie emisie znečisťujúcich látok do ovzdušia, ale sú tiež podstatne tichšie, a preto umožňujú uskutočňovať dodávky v obytných zónach mimo bežných denných časov, čo by mohlo pomôcť vyriešiť problémy s hustotou premávky, “vysvetľuje Friedrich Lesche. LNG motory by mohli bez problémov fungovať aj na obnoviteľné, biogénne alebo syntetické LNG. Okrem toho je možný akýkoľvek pomer fosílnych, biogénnych a / alebo synteticky vyrobených LNG (zmes) vzduchu a paliva. „Aby sme to dosiahli, potrebujeme v Nemecku viac investícií do budovania a rozširovania infraštruktúry na využitie LNG ako alternatívneho paliva,“ dodáva Lesche. S takmer 10 000 nákladnými vozidlami na LNG je spoločnosť IVECO lídrom na trhu európskej diaľkovej nákladnej dopravy.

„LNG ako palivo významne prispieva k zníženiu emisií látok znečisťujúcich ovzdušie v sektore mobility,“ uvádza Rolf Brouwer, generálny riaditeľ nemeckej LNG Terminal GmbH. „Chceme investovať do infraštruktúry LNG v Brunsbütteli, aby sme boli schopní efektívne a konkurencieschopne uspokojiť rastúci dopyt s prvým nemeckým dovozným terminálom pre LNG.“

LNG sa môže používať ako palivo pre ťažké nákladné vozidlá, autobusy, námorné a vnútrozemské plavidlá, ako technologický plyn pre priemyselné spoločnosti alebo po jeho vrátení do plynného agregátového stavu pomocou tepla sa môže privádzať do siete vnútroštátneho zemného plynu. Môže sa prepravovať k spotrebiteľom prostredníctvom infraštruktúry plynárenských sietí a používať ho vo vykurovacích systémoch alebo napríklad v kombinovaných vykurovacích systémoch a elektrárňach na výrobu elektriny.

Nemecké LNG a akciové spoločnosti German LNG Terminal GmbH je spoločný podnik medzi holandskými spoločnosťami Gasunie LNG Holding B.V., Vopak LNG Holding B.V. a Oiltanking GmbH, dcérskou spoločnosťou spoločnosti Marquard & Bahls AG, Hamburg, Nemecko. Cieľom spoločného podniku je vybudovať a prevádzkovať multifunkčný dovozný a distribučný terminál pre LNG v Brunsbütteli. Projekt už priťahuje silný záujem a už bolo možné podpísať niekoľko rámcových dohôd.

Terminál bude tiež poskytovať širokú škálu služieb vrátane nakladania a vykladania prepravcov LNG, dočasného skladovania LNG, opätovného splynovania, dodávky zemného plynu do nemeckej siete zemného plynu a distribúcie LNG prostredníctvom cisterien a cisternových vozidiel LNG.

Zdroj: https://www.offshore-energy.biz/germany-playing-catch-up-in-lng-fueled-long-haul-market/

Prvé ship to ship tankovanie výskumného plavidla ATAIR LNG z tankovacej lode

Nedávno prebehlo prvé ship to ship tankovanie LNG výskumného plavidla ATAIR z tankovacej lode v Nemecku.

ATAIR je v súčasnosti vo výstavbe v Nemecku a je prvým výskumným plavidlom na LNG na svete. Plavidlo sa uvedie do prevádzky v roku 2020 a nahradí starý ATAIR.

Spoločnosť Fassmer získala zákazku na výstavbu lode pre Nemeckú federálnu námornú a hydrografickú agentúru (BSH), ktorá bude používať plavidlo na prieskum mora, vyhľadávanie vrakov a výskum.

Rozhodnutie vybaviť ATAIR motormi, ktoré môžu jazdiť na LNG, bolo prijaté, pretože LNG emituje výrazne menej emisií v porovnaní s loďou poháňanou naftou. Výsledkom je, že nový ATAIR nie je v súlade iba s predpismi o emisiách výfukových plynov TIER III, ale aj s pravidlami EPA TIER IV týkajúcimi sa sadzí. Ďalej sú optimalizované podvodné zvuky plavidla, ktoré chránia morské prostredie a zaisťujú optimálne podmienky pre vedeckú prácu.

Zdroj: https://www.gasum.com/en/About-gasum/for-the-media/News/2020/the-worlds-first-lng-fuelled-research-vessel-atair-receives-lng-in-gasums-first-truck-to-ship-bunkering-operation-in-germany/

Riečne člny na LNG pohon

Titan LNG, jeden z popredných dodávateľov LNG pre morské a priemyselné trhy v Európe, získal prostriedky vo výške 11 000 000 EUR z CEF EÚ – grantový program EÚ na podporu dopravnej infraštruktúry, prepojenia a prechodu na ekologickejšie palivá v doprave.

Titan LNG navrhol a vyvinul prvý tankovací čln LNG v severozápadnej Európe pre región ARA (Amsterdam – Rotterdam – Antverpy): Titan LNG FlexFueler. Titan LNG je presvedčený, že lode poháňané LNG sú dôkazom budúcnosti. LNG v kombinácii s BLNG a neskôr syntetickým skvapalneným plynom (SLG), ktorý sa vyrába kombináciou zeleného vodíka a CO2, ponúkajú dôveryhodnú a nákladovo konkurencieschopnú cestu k dekarbonizácii a zároveň okamžite zlepšujú kvalitu miestneho vzduchu.

Titan LNG je vďačný, že EÚ zdieľa svoju víziu a ponúka túto podporu pri prekonávaní prekážok rozširovania BLNG ako paliva.

Zdroj: https://titan-lng.com/titan-lngs-ambitious-bio-lng-breakthrough-project-receives-eu-funding/

Dohoda medzi Enagás a BP Oil España o podpore projektov na zníženie emisií v Španielsku

Cieľom dohody je podporiť rozvoj projektov v troch smeroch činnosti:
1. podpora infraštruktúry LNG a CNG v oblasti trvalo udržateľnej dopravy
2. výroba a podpora spotreby obnoviteľných plynov
3. podpora podnikateľských a inovačných projektov.

Dohodu podpísali na diaľku Luis Aires, predseda spoločnosti BP Oil España, a Marcelino Oreja, generálny riaditeľ spoločnosti Enagás.

Spoločnosť Enagás prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Scale Gas vyvinie predajné miesta LNG a CNG v sieti čerpacích staníc BP, čím podporí využívanie energetického zdroja s nízkymi emisiami ako paliva v automobilovom priemysle.

Ďalším cieľom dohody bude podpora využívania obnoviteľného plynu na španielskom trhu, pomoc pri znižovaní uhlíkovej stopy a posilňovanie jej úlohy v energetickom mixe. Na tento účel BP získa biometán vyrobený spoločnosťou Enagás Bioengas a bude tiež spolupracovať pri vytváraní národného trhu pre nákup a predaj tohto produktu a pri identifikácii nových príležitostí na spotrebu.

Strategickým cieľom spoločnosti BP je dodávať biometán z jeho zariadení na skvapalnený zemný plyn a stlačený plyn, ako aj možnosť zásobovania rafinérie BP v Castellóne prostredníctvom zariadení na výrobu bioplynu, biometánu alebo vodíka z projektov bioplynu v súlade so stratégiou zameranou na ekologické palivá.

Zdroj: https://www.euro-petrole.com/enagas-and-bp-are-teaming-up-to-promote-emission-reduction-in-spain-n-i-20792

Rozšírenie terminálu Świnoujście v Poľsku

Poľsko podpísalo zmluvy v hodnote 483 miliónov dolárov na rozšírenie dovozného terminálu LNG v Świnoujście na pobreží Baltského mora na 6 miliónov ton ročne. Zmluvu podpísali z poľskej strany prevádzkovateľ siete Gaz-System a prístavy Szczecin a Swinoujscie a na strane staviteľov dvaja dodávatelia, Porr AG z Nemecka a európski špecialisti na LNG so sídlom v Bonne, TGE Gas Engineering.

Štátna poľská ropná a plynárenská spoločnosť vyhlásila, že nemá v úmysle predĺžiť svoju dlhodobú zmluvu o dodávke plynu do plynovodu s Ruským Gazpromom po roku 2022, keď uplynie jej platnosť.

Zdroj: https://fr.reuters.com/article/poland-energy-lng-idUSL8N2E12PB

Qatargas dodala svoj prvý náklad LNG do Adriatic LNG v Taliansku

Náklad na palube lode LNG Tembek, ktorú prenajal Qatargas, bol naložený v Ras Laffanu 9. júna 2020 a 21. júna 2020 bol dodaný do Adriatic LNG. Jedná sa o prvú operáciu vyloženia nákladu spoločnosťou Qatargas do Adriatic LNG zahŕňajúcu Q -Flex LNG nosič.Terminál Adriatic LNG na Jadrane sa nachádza 14 km od pobrežia Porto Levante na severnom pobreží Jadranského mora v blízkosti mesta Rovigo v Taliansku. Je to prvý terminálový splyňovač LNG na svete založený na gravitácii na mori.Terminál prevádzkujú ExxonMobil (70%), Qatar Terminal Ltd. (23%), dcérska spoločnosť Qatar Petroleum a Snam (7%). Terminál je pripojený k talianskej národnej distribučnej sieti prostredníctvom integrovaných potrubí. Terminál má kapacitu na spätné splyňovanie 8 miliárd m3 LNG ročne (čo sa rovná polovici celkovej dovoznej kapacity LNG v Taliansku) a v súčasnosti dodáva viac ako 10% zemného plynu v krajine.

Zdroj: https://www.lngindustry.com/liquid-natural-gas/01072020/qatargas-delivers-first-q-flex-lng-cargo-to-adriatic-lng/

Ako LNG mení plynový trh strednej Európy?

LNG je alternatívnym palivom, ktoré sa stalo realitou. LNG terminál fungujúci v Poľsku, v Svinoústí, je časťou plynového koridoru sever – juh. Predstavuje alternatívnu cestu dodávok plynu a zabezpečuje diverzifikáciu dodávok plynu. Navyše, LNG rozvíja viaceré aspekty – v rámci nich ciele EK na znižovanie emisií v doprave.

Čítať ďalej